Wednesday, November 04, 2009

Fiets

Ik mag graag zien dat mensen de fiets gebruiken in de stad. Niet van die brommertjes of scooters of grote pc-hooft-auto's. Neen! stalen rossen, bakfietsen en macbikes, die wil ik zien! Met zn allen in de file over het fietspad.

Ik ben ook wel een beetje trots op Amsterdam als ik zoveel mensen gebruik zie maken van dit schone vervoersmiddel. Toegeven, ik zie niet altijd graag toeristen fietsen. Maar dat is vooral omdat toeristen mij dan weer niet zien. Met een toerist op een fiets is verder niet veel mis.

Vanuit mijn professionele blik moest ik een tijdje terug ook allochtonen op de fiets zien te krijgen. Want die zien we nog niet zoveel gebruik maken van dat ding. Zij zien vooral gevaren, terwijl wij onafhankelijkheid ervaren. Maar er zijn fietscursussen voor vrouwen, die zien er de lol wel van in.

Maar wat ik het allerliefst zie heb ik vandaag ontdekt, het gebeurde vlak bij het Meester Visserplein: Een allochtone vrouw, op een driewieler, met achterop een mandje. En in dat mandje zat haar man, met zijn voeten over de rand, een krantje te lezen. Ik ben er expres een tijdje achteraan blijven rijden, om te kunnen genieten van het malle gezicht.

No comments: